Spravodajstvo 07.09.2023 Stanislav Pánis, analytik J&T BANKY

Graf týždňa: Dopyt po rope je rekordný, ponuka zaostáva, zásoby klesajú a rafinačné marže rastú

Dopyt po rope dosiahol počas leta rekordných 103 miliónov barelov na dennej báze, čo sú historické rekordy, keď sa už posunul nad predkovidové maximá z augusta 2019, a to napriek tomu, že najmä na Západe sa zrýchľuje prechod k zeleným energiám. Na druhej strane ponuka ropy rastom zaostáva aj pre kroky OPECu+, ktorý sa rozhodol obmedziť produkciu ako združenie, pričom nad rámec dohody pristúpila k škrtom Saudská Arábia a Rusko. Výsledkom toho je trh v deficite a klesajúca úroveň zásob komodity. Toto vytvára tlak na rast cien ropy, ktorá sa na prelome augusta a septembra posunula na najvyššie úrovne od novembra minulého roka. Navyše pre nedostatočné rafinačnú kapacitu, ktorá je nižšia ako pred pandémiou, sa zvyšujú crack spready benzínov či nafty, čo znamená, že výraznejšie reagujú na rast cien podkladovej komodity.

Dopyt po rope a ropných produktoch sa počas leta posunul na nové historické úrovne a tesne prekonal predchádzajúce maximá z leta 2019, pod čo sa v rozhodujúcej miere podpísal rast dopytu v Číne, ktorá koncom minulého roka konečne pristúpila k zrušeniu politiky nulovej tolerancie kovidu, čo sa pretavilo najmä do nárastu dopytu po leteckom benzíne. Celkovo svetová ekonomika, najmä vďaka rýchlo sa rozvíjajúcim krajinám Ázie na čele s Čínou a Indiou, rástla v prvom polroku solídnym tempom. Mimoriadne prekvapil rast ekonomiky Spojených štátov a ani eurozóne sa nedarilo až tak zle. To sa premietlo do dynamického rastu dopytu, ktorý by mal v tomto roku podľa priemeru odhadov známych inštitúcií ako Medzinárodná energetická agentúra, S&P Global a Energy Aspects, dosiahnuť celoročný rast o 2,2 milióna barelov oproti roku 2022, pričom odhady rastu boli v čase zvyšované.

Graf 1: Dopyt po rope sa posunul na rekordných 103 miliónov barelov denne

Graf 2: Aj dopyt po kľúčových palivách: benzíne, diesli a leteckom benzíne dosiahol v lete rekordné úrovne

Graf 3: Dopyt po palivách ťahá najmä letecký benzín a z geografického hľadiska rozvíjajúce sa krajiny na čele s Čínou

Graf 4: Odhady rastu dopytu po rope na tento rok sa časom zlepšovali, odhady rastu ťažby OPECu+ znižovali a ťažby mimo OPECu zlepšovali

Tempo rastu ponuky komodity však v ostatných mesiacoch nedokáže držať krok so svižne rastúcim dopytom. Dôvodom je najmä rozhodnutie OPECu+ o obmedzení produkcie a potom ešte najmä dobrovoľné zníženie ťažby Saudskou Arábiou a Ruskom, čo nedokázalo byť v plnej miere vykompenzované ani pomerne výrazným rastom ťažby mimo krajín OPECu+, ktorý začína presahovať dva milióny barelov na medziročnej báze.

Graf 5: Ponuka ropy rastie pomalšie ako dopyt

Výsledkom bol deficitný trh, kde sa rozdiel medzi dopytom a ponukou vyrovnával poklesom zásob, čo, pochopiteľne, vytváralo tlaky na rast cien komodity s jej posunom nad 85 dolárov na najvyššie úrovne od novembra 2022.

Graf 6: Sumár vývoja dopytu a ponuky po rope

Graf 7: Klesajúce zásoby ropných produktov ako výsledok previsu dopytu po komodite

Graf 8: Komerčné americké zásoby ropných produktov vymazali v lete všetok nárast od začiatku roka

Ceny samotných ropných derivátov spracovaných z ropy, teda benzínu, nafty/vykurovacích olejov či kerozínu, však rástli ešte výraznejšie, za čím stál rast rafinačných marží. Podpísal sa pod to nedostatok rafinančnej kapacity, ktorá na Západe klesá vplyvom zelenej energetickej politiky a jej pokles nebol úplne vykompenzovaný ani otváraním nových rafinérií na Západ od Suezu. Využitie kapacít rafinérií je rekordné a najmä na Západe im komplikujú činnosti aj vysoké teploty, čo spomaľuje rafináciu rovnako ako aj komplikovanejšia logistika po odrezaní sa od ruskej ropy. Okrem toho ceny stredných či ťažkých rafinančných produktov ako diesel zvyšuje aj pokles ťažby stredne ťažkých a ťažkých kyslých rôp v rámci OPECu+ (a odmietanie Západu spracovávať ťažkú sírnatú ruskú ropu, z ktorej sa dá spracovať väčší podiel nafty ako z ľahkej ropy).

 Graf 9: Globálna rafinačná kapacita je nižšia najmä pre jej pokles na Západe aj pre zelenú energetickú politiku

Graf 10: Rekordné využitie rafinačnej kapacity vo svete

Graf 11: Rafinačné marže sú vysoké a pohybujú sa výrazne nad dlhodobými priemermi

 


Zdieľať na sociálnych sieťach:

Nasledujúce články